Speech
Luis Abinader  ·  2026-06-17 00:00

Ministerio de Energía y Minas entrega equipos a la UASD para fortalecer las investigaciones sobre el control del mosquito transmisor del dengue

Santo Domingo.– The Ministry of Energy and Mines (MEM) delivered laboratory equipment and supplies to the Autonomous University of Santo Domingo (UASD) to strengthen research aimed at controlling the Aedes aegypti mosquito, transmitter of dengue and other diseases, as part of a donation made by the International Atomic Energy Agency (IAEA).

Among the equipment delivered is a stereomicroscope, a stereoscopic microscope, five GPS devices, light rings, insect cages, mosquito traps, power supplies, oral aspirators, sieves for different tests, larvae and pupae separators, manual counters, trays, glasses, funnels and specialized instruments to support research work.

During the delivery, the Vice Minister of Nuclear Energy of the MEM, Gaddis Corporán, explained that the donation is part of the Regional Project RLA5083, developed by the IAEA in coordination with the Dominican Government through the ministry, with the purpose of strengthening capacities for the application of the Sterile Insect Technique (SIT), based on the use of radiation to sterilize insect vectors of diseases.

"With this project, the IAEA and we seek to confront one of the biggest plagues that affect us, to the point of being endemic on the island. We understand that we can immediately see tangible results for the control and eradication of dengue for the benefit of Dominican society," said Corporán.

The director of the UASD School of Microbiology and Parasitology, Ramona Hernández Tolentino, who headed the receiving commission, valued the support provided by the Ministry of Energy and Mines to strengthen scientific research aimed at finding solutions to problems that affect the health of the population.

"We have welcomed this project because it benefits our school, it helps students in their research projects and the population in general. We are very grateful to this ministry because they have given us a lot of help to be able to develop initiatives that contribute to the prevention of risks to collective health," said Hernández Tolentino.

The delivery is part of the cooperation efforts between the IAEA, the Ministry of Energy and Mines and the UASD to strengthen scientific and technical capacities for the study and control of vector-borne diseases.

Notes

Santo Domingo.– El Ministerio de Energía y Minas(MEM)entregó equipos e insumos de laboratorio a la Universidad Autónoma de Santo Domingo(UASD)para fortalecer las investigaciones dirigidas al control delmosquitoaedes aegypti, transmisor del dengue y otras enfermedades, como parte de unadonaciónrealizada por el Organismo Internacional de Energía Atómica(OIEA). Entre los equipos entregados figuran un estereomicroscopio, un microscopio estereoscópico, cinco dispositivos GPS, anillos de luz, jaulas para insectos, trampas para mosquitos, fuentes de alimentación, aspiradores bucales, tamices para diferentes pruebas, separadores de larvas y pupas, contadores manuales, bandejas, vasos, embudos e instrumentos especializados para apoyar laslabores de investigación. Durante la entrega, el viceministro de Energía Nuclear del MEM,Gaddis Corporán, explicó que la donación forma parte delProyecto Regional RLA5083, desarrollado por el OIEA en coordinación con el Gobierno dominicano a través del ministerio, con el propósito de fortalecer las capacidades para laaplicación de la Técnica del Insecto Estéril (TIE), basada en el uso de radiación para esterilizar insectos vectores de enfermedades. “Con este proyecto la OIEA y nosotros buscamos enfrentar una de las mayores plagas que nos afectan, al punto de ser endémicas en la isla. Entendemos que en lo inmediato podemos ver resultados tangibles para el control y la erradicación del dengue en beneficio de la sociedad dominicana”,expresó Corporán. La directora de laEscuela de Microbiología y Parasitologíade la UASD,Ramona Hernández Tolentino, quien encabezó la comisión receptora, valoró el apoyo brindado por el Ministerio de Energía y Minas para fortalecer lainvestigación científicaorientada a labúsqueda de solucionesa problemas que afectanla salud de la población. “Hemos acogido este proyecto porque beneficia a nuestra escuela, ayuda a los estudiantes en sus proyectos de investigación y a la población en general. Estamos muy agradecidos de este ministerio porque nos han brindado mucha ayuda para poder desarrollar iniciativas que contribuyan a la prevención de riesgos para la salud colectiva”,manifestó Hernández Tolentino. La entrega forma parte de los esfuerzos de cooperación entre el OIEA, el Ministerio de Energía y Minas y la UASD para fortalecer las capacidades científicas y técnicas destinadas alestudio y control de enfermedades transmitidas por vectores.